lørdag 31. oktober 2015

Rosendahl

"Garnglede i Rosendal" er ei bok som stort sett inneholder mange forskjellige strikkeoppskrifter til ett og samme mønster. Her finner du mønster på sokker, puter, pledd, og små oppskrifter til pynteglass og leselamper. I tillegg finner du også oppskrifter til pledd i oldemorsruter. Selv matoppskrifter har fått plass i boken :-) Her finnes det alternativer for den som liker jordfarger, og for den som liker sterke farger. Turid Lindeland er bokas forfatter, og hun har hentet inspirasjon til boken fra et gammelt sokkemønster. Helt utrolig flott!

Selv har jeg strikket to par lange kosesokker fra denne boka - ett par i hvitt og mørk blå, og ett par i hvitt og mørk brun. De ble strikket etter oppskriftens anbefaling med Sisu fra Sandnes garn. Dette er et tynt superwashgarn som inneholder 80% ull og 20 % nylon. Det brukes tynne pinner og da tar det litt lenger tid å bli ferdig enn vanlige raggsokker. Mønsteret var litt krevende i starten, men da jeg kom inn i det, gikk det som en lek :-) Jeg strikket ett par til meg selv og ett par til samboeren min.
Vi er begge enige om at disse sokkene er veldig godt egnet til å ha på bena når man skal på tur i skogen. Holder bena tørre og varme, og det klør ikke.  Og så blir det bedre plass til bena i skoene når sokkene ikke er så tykke :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar