tirsdag 10. november 2015

Linux Mint

I dag prøver jeg å legge inn Linux Mint på en gammel liten PC jeg har. PCn har ikke vært at det gode slaget, så da tenkte jeg at jeg bare kunne leke litt med Linux på den før jeg eventuelt må kassere den.

For de som ikke vet hva Linux er, så er det et operativsystem for PC - et gratis alternativ til Windows eller IOS.
Jeg lærte mye om dette da jeg tok IKT på lærerskolen, men mye har gått i glemmeboken. Siden den gang har det også kommet flere versjoner av Linux, så jeg må lese meg litt opp på dette mens jeg prøver meg fram :-)

Linux trenger ikke så  mye kapasitet for å kjøre godt, så gamle PCer kan bli som nye igjen hvis man går for dette gratis alternativet. Jeg vet at det er flere kommuner som bruker Skolelinux på skolene, og det må jo være helt suverent. Det finnes mange gamle PCer rundt om kring som da kunne vært brukt mye lenger før de ble kassert. Noe å tenke på?

Så gjenstår det bare å se om jeg får til dette etter alle disse årene da :-) PCn jeg skal ha Linux på har ikke CD/DVD-stasjon, så jeg må legge innstalleringsfilene på en stick og så kjøre setup fra denne. Ønsk meg lykke til da, og kom gjerne med forslag til hvordan jeg gjør dette lettest mulig :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar