søndag 8. november 2015

Akrylmaling

Jeg driver litt med maling. Ikke så ofte, men plutselig kan jeg få ånden over meg :-)

For mange år siden gikk jeg flere akvarellkurs. Jeg likte teknikken veldig godt, og på kursene lærte jeg hvordan man får dybde i et bilde, samt at jeg lærte å bruke forskjellige virkemidler for å skape perspektiv. Akvarellmaling tørket ikke så fort, og det syntes jeg var veldig greit. Da slapp jeg stress for å bli ferdig.

Så, i vår, fikk jeg tilbud om å være med på et kurs i akrylmaling. Jeg hadde så vidt prøvd det tidligere, men syntes malingen tørket så fort at jeg ikke rakk å få til noe pent. Da det ble kurs, tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve igjen for kanskje å endre syn på akrylmaling som teknikk.
Det som også var spesielt med kurset var at vi ikke skule bruke pensel! Kun papirbiter, svamp og tørkepapir.
Helt utrolig, men disse to bildene malte jeg denne kvelden, og da altså UTEN pensel :-)
Jeg lærte at hvis jeg ikke ble fornøyd, kunne jeg bare male over med en grunnfarge og begynne på nytt. Altså ikke bortkastet arbeid hvis det tørket for fort og resultatet ble dårlig.

Dette var en ny erfaring som var spennende og som ga meg inspirasjon til innkjøp av både lerret og akrylmaling. Så nå ligger alt klart i en eske i tilfelle jeg skulle få lyst til å male igjen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar